Hero Image

Acoustic Neuroma

Dalam artikel ini saya akan bincangkan mengenai satu ketumbuhan yang kerap dihidapi oleh pesakit di Malaysia dan Indonesia, tetapi maklumat mengenai penyakit ini sangat kurang dan sukar untuk dicari dalam bahasa Melayu. Ketumbuhan ini diberi beberapa nama seperti Acoustic Neuroma atau Vestibular Schwannoma. Secara amnya, ketumbuhan ini berasal dari saraf pendengaran yang dipanggil Vestibular Nerve dan ia adalah satu ketumbuhan yang jinak ("benign") dan tumbuh dengan perlahan dari saraf vestibular dan menghasilkan tekanan di pangkal otak. Saraf vestibular ini berfungsi untuk kita mendengar dan mengawal keseimbangan badan. Pesakit yang menghidapi neuroma akustik ini akan mengeluh kehilangan pendengaran (pekak), bunyi bising (ringging) dalam telinga dan tidal boleh berjalan dalam jalur yang lurus (miring).

Apakah tanda dan gelaja yang kerap dialami pesakit?

Tanda dan gejala neuroma akustik selalunya mudah terlepas dan mungkin mengambil masa bertahun-tahun untuk berkembang. Ia biasanya berlaku kerana kesan tumor pada pendengaran dan keseimbangan saraf. Tekanan daripada tumor pada saraf berdekatan yang mengawal otot dan sensasi muka (saraf muka dan trigeminal), saluran darah berdekatan atau struktur otak juga boleh menyebabkan masalah.

Apabila tumor membesar, ia boleh menyebabkan tanda dan gejala yang lebih ketara atau teruk. Tanda dan gejala biasa neuroma akustik termasuk:

  • Kehilangan pendengaran, biasanya beransur-ansur bertambah buruk selama berbulan-bulan hingga bertahun-tahun — walaupun dalam kes-kes yang jarang berlaku secara tiba-tiba — dan berlaku hanya pada satu bahagian atau lebih teruk pada satu pihak.
  • Deringan (tinnitus) pada telinga yang terjejas
  • Ketidakstabilan atau kehilangan keseimbangan
  • Pening (vertigo)
  • Kebas muka dan kelemahan atau kehilangan pergerakan otot

Dalam kes yang jarang berlaku, neuroma akustik mungkin tumbuh cukup besar untuk memampatkan pangkal otak dan mengancam nyawa.

Bila hendak berjumpa doktor anda?

Sila buat rundingan perubaran dengan doktor anda jika anda mendapati kehilangan pendengaran pada sebelah telinga, berdering di telinga anda atau masalah dengan keseimbangan anda.

Diagnosis awal neuroma akustik boleh membantu mengekalkan tumor daripada membesar cukup besar untuk menyebabkan akibat yang serius, seperti kehilangan pendengaran sepenuhnya.

Apakah punca ketumbuhan ini?

Punca neuroma akustik boleh dikaitkan dengan masalah dengan gen pada kromosom 22. Biasanya, gen ini menghasilkan protein penekan tumor yang membantu mengawal pertumbuhan sel Schwann yang meliputi saraf. Pakar tidak tahu apa yang menyebabkan masalah ini dengan gen. Gen yang rosak ini juga diwarisi dalam neurofibromatosis jenis 2, gangguan jarang berlaku yang biasanya melibatkan pertumbuhan tumor pada pendengaran dan keseimbangan saraf pada kedua-dua belah kepala anda (bilateral vestibular schwannomas).

Dalam kebanyakan kes neuroma akustik, tiada punca yang diketahui.

Apakah komplikasi penyakit ini?

Neuroma akustik boleh menyebabkan pelbagai komplikasi kekal, termasuk:

  • Hilang pendengaran
  • Kebas dan lemah muka
  • Kesukaran dengan keseimbangan
  • Berdering di telinga

Tumor besar boleh menekan batang otak anda, menghalang aliran normal cecair antara otak dan saraf tunjang anda (cecair serebrospinal). Dalam kes ini, cecair boleh terkumpul di dalam kepala anda (hydrocephalus), meningkatkan tekanan di dalam tengkorak anda.

Apakah penyiasatan yang sesuai untuk neuroma akustik?

Neuroma akustik selalunya sukar untuk didiagnosis pada peringkat awal kerana tanda dan gejala mungkin mudah terlepas dan berkembang perlahan-lahan dari semasa ke semasa. Gejala biasa seperti kehilangan pendengaran juga dikaitkan dengan banyak masalah telinga tengah dan dalam yang lain.

Selepas bertanya soalan tentang gejala anda, doktor anda akan menjalankan pemeriksaan telinga.

Doktor anda boleh memerintahkan ujian berikut:

  • Ujian pendengaran (audiometri). Dalam ujian ini, dijalankan oleh pakar pendengaran (audiologi), anda mendengar bunyi yang diarahkan ke satu telinga pada satu masa. Ahli audiologi mempersembahkan rangkaian bunyi pelbagai nada dan meminta anda untuk menunjukkan setiap kali anda mendengar bunyi itu. Setiap nada diulang pada tahap samar untuk mengetahui bila anda hampir tidak dapat mendengar.

Pakar audiologi juga boleh mengemukakan pelbagai perkataan untuk menentukan keupayaan pendengaran anda.

  • Pengimejan. Pengimejan resonans magnetik (MRI) dengan pewarna kontras biasanya digunakan untuk mendiagnosis neuroma akustik. Ujian pengimejan ini boleh mengesan tumor sekecil 1 hingga 2 milimeter diameter. Jika MRI tidak tersedia atau anda tidak boleh menjalani imbasan MRI atas sebab tertentu, tomografi berkomputer (CT) boleh digunakan.

Walau bagaimanapun, imbasan CT mungkin terlepas tumor yang sangat kecil.

Apakah rawatan yang sesuai untuk ketumbuhan ini?

Rawatan neuroma akustik anda mungkin berbeza-beza, bergantung pada:

  • Saiz dan pertumbuhan neuroma akustik
  • Kesihatan keseluruhan anda
  • Keterukan gejala

Untuk merawat neuroma akustik, doktor anda mungkin mencadangkan satu atau lebih daripada tiga pilihan yang berpotensi: pemantauan, pembedahan atau terapi sinaran.

Rawatan pemantauan

Jika anda mempunyai neuroma akustik kecil yang tidak tumbuh atau tumbuh dengan perlahan dan menyebabkan sedikit atau tiada tanda atau gejala, anda dan doktor anda mungkin memutuskan untuk memantaunya. Pemantauan mungkin disyorkan jika anda seorang dewasa yang lebih tua atau sebaliknya bukan calon yang baik untuk rawatan yang lebih agresif.

Doktor anda mungkin mengesyorkan agar anda menjalani ujian pengimejan dan pendengaran secara berkala, biasanya setiap 6 hingga 12 bulan, untuk menentukan sama ada tumor membesar dan seberapa cepat. Jika imbasan menunjukkan tumor membesar atau jika tumor menyebabkan gejala progresif atau kesukaran lain, anda mungkin perlu menjalani rawatan.

Rawatan pembedahan

Anda mungkin memerlukan pembedahan untuk membuang neuroma akustik, terutamanya jika tumor adalah:

  • Terus berkembang
  • Sangat besar
  • Menyebabkan gejala

Pakar bedah anda mungkin menggunakan salah satu daripada beberapa teknik untuk membuang neuroma akustik, bergantung pada saiz tumor anda, status pendengaran dan faktor lain.

Matlamat pembedahan adalah untuk membuang tumor dan memelihara saraf muka untuk mengelakkan kelumpuhan muka. Mengeluarkan keseluruhan tumor mungkin tidak dapat dilakukan dalam kes tertentu - contohnya, jika tumor terlalu dekat dengan bahagian penting otak atau saraf muka. Pembedahan untuk neuroma akustik dilakukan di bawah bius am dan melibatkan pengangkatan tumor melalui telinga dalam atau melalui tingkap di tengkorak anda.

Kadangkala, pembedahan membuang tumor boleh memburukkan gejala jika pendengaran, keseimbangan, atau saraf muka teriritasi atau rosak semasa pembedahan. Pendengaran mungkin hilang pada bahagian tempat pembedahan dijalankan, dan keseimbangan biasanya terjejas buat sementara waktu.

Komplikasi mungkin termasuk:

  • Membocorkan cecair serebrospinal melalui luka atau hidung
  • Hilang pendengaran
  • Muka lemah atau kebas
  • Berdering di telinga
  • Masalah keseimbangan
  • Sakit kepala yang berterusan
  • Jarang, jangkitan cecair serebrospinal (meningitis)
  • Sangat jarang, strok atau pendarahan otak

Saya sediakan satu video pembedahan neuroma akustik yang anda boleh lihat. Walaubagaimananpun video ini mempunyai beberapa segmen yang menunjukkan darah dan otak semasa pembedahan. Sekiranya anda mahu teruskan untuk melihat video ini, sila klik pada kotak yang akan membawa anda terus ke YouTube channel saya.

Rawatan sinaran radioaktif

Terdapat beberapa jenis terapi sinaran yang digunakan untuk merawat neuroma akustik seperti pembedahan radio stereotaktik. Doktor anda mungkin mengesyorkan sejenis terapi sinaran yang dikenali sebagai radiosurgeri stereotaktik. Ia sering digunakan jika tumor anda kecil (diameter kurang daripada 2.5 sentimeter), anda adalah orang dewasa yang lebih tua atau anda tidak boleh bertolak ansur dengan pembedahan atas sebab kesihatan.

  • Radiosurgeri stereotaktik seperti radiosurgeri Gamma Knife, menggunakan banyak sinaran gamma kecil untuk menyampaikan dos sinaran yang disasarkan dengan tepat kepada tumor tanpa merosakkan tisu sekeliling atau membuat hirisan. Matlamat radiosurgeri stereotaktik adalah untuk menghentikan pertumbuhan tumor, memelihara fungsi saraf muka dan mungkin memelihara pendengaran.

Ia mungkin mengambil masa beberapa minggu, bulan atau tahun sebelum anda melihat kesan radiosurgeri. Doktor anda akan memantau kemajuan anda dengan kajian pengimejan susulan dan ujian pendengaran.

  • Radioterapi stereotaktik. Radioterapi stereotaktik terpecah (SRT) menyampaikan dos radiasi yang kecil kepada tumor selama beberapa sesi. SRT dilakukan untuk mengekang pertumbuhan tumor tanpa merosakkan tisu otak di sekelilingnya.

  • Terapi pancaran proton. Terapi sinaran jenis ini menggunakan pancaran tenaga tinggi zarah bercas positif yang dipanggil proton. Proton dihantar ke kawasan yang terjejas dalam dos yang disasarkan untuk merawat tumor dan meminimumkan pendedahan radiasi ke kawasan sekitarnya.

Risiko pembedahan radioterapi termasuk:

  • Hilang pendengaran
  • Berdering di telinga
  • Muka lemah atau kebas
  • Masalah keseimbangan
  • Pertumbuhan tumor yang berterusan

Terapi sokongan

Sebagai tambahan kepada rawatan untuk membuang atau menghentikan pertumbuhan tumor, doktor anda mungkin mengesyorkan terapi sokongan untuk menangani gejala atau komplikasi neuroma akustik dan rawatannya, seperti pening atau masalah keseimbangan. Implan koklea atau rawatan lain juga mungkin disyorkan untuk merawat kehilangan pendengaran.

Other Related Posts: