Hero Image

Sakit Kepala Kronik dan Migraine

Sakit Kepala Kronik Disebabkan oleh Masalah Leher

Sakit kepala kronik adalah kondisi yang dialami oleh ramai orang. Meskipun tidak membahayakan nyawa, sakit kepala kronik dapat mempengaruhi kualiti kehidupan seseorang. Penelitian menunjukkan bahawa sakit kepala kronik sering disebabkan oleh masalah leher. Dalam artikel ini, Dr Faizal akan berbincang lebih lanjut tentang sakit kepala kronik dan hubungannya dengan masalah leher.

Screenshot%202023-04-18%20141243 Ikuti temuramah Dr Nor Faizal dalam Diari Rawat untuk mendapat penjelasan ringkas mengenai sakit kepala kronik dan migraine.

Apa itu sakit kepala kronik?

Sakit kepala kronik adalah sakit kepala yang terjadi setidaknya 15 hari dalam sebulan selama lebih dari tiga bulan. Sakit kepala kronik dapat mempengaruhi semua orang, namun lebih sering terjadi pada orang dewasa daripada anak-anak. Sakit kepala kronik dapat disebabkan oleh berbagai faktor seperti stres, kurang tidur, masalah sinar matahari, masalah gigi, dan masalah leher.

Apa itu masalah leher?

Masalah leher adalah kondisi di mana seseorang mengalami kebas (nyeri) atau sengal di bahagian leher. Beberapa faktor yang dapat menyebabkan masalah leher termasuk kecederaan otot, artritis, dan kepenatan.

Masalah leher juga dapat disebabkan oleh postur yang tidak sihat. Kebiasaan postur yang memberi kesan kepada leher adalah seperti membongkok semasa bekerja di depan komputer.Penggunaan smartphone dalam tempoh yang berterusan juga dapat menyebabkan masalah leher.

Hubungan sakit kepala kronik dan masalah leher

Banyak penelitian dan kajian menunjukkan bahwa sakit kepala kronik sering disebabkan oleh masalah leher. Ketika seseorang mengalami masalah leher, otot-otot di leher menjadi tegang dan menyebabkan saraf di leher tersepit. Saraf yang tersepit ini memberi kesan sakit di kuit kepala yang dikesan oleh otak.

Ketegangan otot leher dan saraf occipital yang tersepit boleh menyebabkan sakit kepala kronik. Kondisi ini boleh disalah tafsirkan seperti sakit kepala migrain dan sakit kepala tegang (tension headache).

Gejala sakit kepala kronik yang disebabkan oleh masalah leher

Sakit kepala kronik yang disebabkan oleh masalah leher memiliki berbagai gejala, termasuk:

  • Sakit kepala yang terlokalisasi di bagian belakang kepala
  • Sakit kepala yang berdenyut atau menusuk
  • Rasa sakit yang terasa di bagian belakang mata atau telinga
  • Rasa kebas (nyeri) leher atau bahu
  • Sensitif terhadap suara atau cahaya

Diagnosa sakit kepala kronik yang disebabkan oleh masalah leher

Diagnosa sakit kepala kronik yang disebabkan oleh masalah leher dapat dilakukan oleh doktor pakar. Diagnosa ini boleh dibuat berdasarkan sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal. Penyiasatan imbasan tidak diperlukan untuk membuat diagnosa sakit kepala kronik yang disebabkan oleh masalah leher.

Rawatan untuk sakit kepala kronik yang disebabkan oleh masalah leher

Rawatan sakit kepala kronik goleh dipecahkan kepada 2 jenis:

  1. Penggunaan ubat makan
  2. Penggunaan minimal invasif